Pokaż więcej wyników...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Kazimierz Pasternak

Każda ocena ryzyka zawodowego, obowiązkowo dokonywana przez pracodawcę na podstawie stanu faktycznego daje odpowiedź na pytanie, czy ściśle definiowane czynności wykonywane przez pracownika są wykonywane w zagrożeniu dla zdrowia i życia. Z treści tak wykazanego ryzyka dowiemy się jakiego rodzaju czynniki szkodliwe, uciążliwe, niebezpieczne występują na stanowisku pracy i czy dopuszczalne parametry są przekroczone. Często ryzyko zawodowe jest wykazywane wbrew stanowi faktycznemu, co powoduje zafałszowanie tego zagrożenia, w którym na co dzień wykonywana jest praca. Tego rodzaju działania są niedopuszczalne, bowiem narażają pracownika na bardzo poważne konsekwencje związane z ochroną stanu zdrowia i skutecznym wykazaniem związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy schorzeniem pracownika, wypadkiem przy pracy, utratą życia a warunkami pracy w jakich faktycznie pracował. Stąd wszelkie pomiary czynników szkodliwych, uciążliwych, niebezpiecznych wykonywane przez wyspecjalizowane pracownie na zlecenie i koszt pracodawcy winny podlegać nadzorowi ze strony społecznej inspekcji pracy oraz organizacji związkowych z NSZZ „Solidarność” włącznie, który dysponuje profesjonalną kadrą potrafiącą zadbać, aby wykonywane pomiary były robione rzetelnie z udziałem pracowników przy uwzględnieniu stanu faktycznego a nie pozornych, sfałszowanych zagrożeń. Wedle art. 210 ustawy Kodeks pracy pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, albo gdy wykonywana przez niego praca grozi tego rodzaju niebezpieczeństwem innym osobom – zawiadamiając o tym fakcie bezpośrednio przełożonego. Ustawa nie precyzuje sposobu informowania, co winno zostać w celach dowodowych ustalone w regulaminie pracy. Tym bardziej jest to konieczne ponieważ oceny stanu zagrożenia wraz z odstąpieniem od wykonywania pracy dokonuje sam pracownik. W celu ochrony pracownika, cytowany przepis zawiera regulację, z której wynika, że pracownik nie może ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla niego konsekwencji z powodu powstrzymania się od pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia.