Strona główna 5 TSS 36 (1499) 21 października 2025 5 Bariery rozwoju i co dalej

Waldemar Bartosz

Coraz częściej korzystamy z tak zwanego Chat GPT, czyli jednej z form inteligencji sztucznej. Ta forma jest po prostu szybkim wyszukiwaniem zadanych problemów i informacji. Jest to wygodne, biorąc pod uwagę, że oszczędza to czas na żmudne poszukiwania biblioteczne.

Według rozmaitych źródeł głównymi barierami rozwoju regionu świętokrzyskiego są obszary ośmiu dziedzin. Są to:

1. Demografia i depopulacja. Region nasz doświadcza ubytku ludności, starzenia się społeczeństwa, co obniża aktywność zawodową i zasób ludzi w wieku produkcyjnym. Z tym się wiąże migracja ludzi młodych do większych miast lub za granicę w poszukiwaniu lepszych warunków życia i pracy – tzw. „odpływ mózgów”.

2. Niski poziom innowacyjności i mała konkurencyjność technologiczna. Według opracowania pt.: „Konkurencyjność województwa świętokrzyskiego” – Studia Prawno – Ekonomiczne (2024), słabo wykorzystujemy potencjał naukowo – badawczy (niskie nakłady na badania i rozwój). W świętokrzyskiem jest mało firm o charakterze innowacyjnym, skala działalności wysokiej technologii jest zbyt mała.

3. Problemy infrastrukturalne i techniczne. Niestety (co wielokrotnie Świętokrzyska „Solidarność” podkreślała) występuje niewystarczająca infrastruktura transportowa: słaby dostęp, gorsze połączenia drogowe i kolejowe w porównaniu z innymi bardziej rozwiniętymi regionami.

4. Rolnictwo i struktura gospodarcza. W rolnictwie dominuje nadal rozdrobnienie gospodarstw, z niskim odsetkiem porozumień przetwórczych i handlowych.

5. Zróżnicowanie terytorialne i strukturalne. Występują duże różnice pomiędzy gminami i powiatami. Niektóre są relatywnie rozwinięte, inne bardzo słabo.

W rezultacie region charakteryzuje się niższą konkurencyjnością i atrakcyjnością inwestycyjną w porównaniu z innymi bardziej rozwiniętymi regionami.

Nasuwa się tutaj szereg uwag dotyczących koniecznych działań władz lokalnych typu: wspieranie innowacyjności i przedsiębiorczości, poprawa infrastruktury transportowej (np.: droga kolejowa nr 25), zatrzymanie młodych ludzi w województwie (stypendia?), itp.

Warto też, aby przedstawiciele Związku w wielu radach (zatrudnienia, pracy, itp.) zwracali uwagę na te problemy.